آشنایی با موسسه خیریه محک و روش کمک کردن به آن

آخرین مطالب

تبلیغات

وبمستران هوشمند

آشنایی با موسسه خیریه محک و روش کمک کردن به آن

آشنایی
مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با نام اختصاری “ محک ”  از سال  1370 و با شماره ثبت 6567  در قـالب یک سـازمان غیر انتفاعی- غیر دولتی با انگیزه والای کمک به همنوع فعالیت همه جـانبه خود را جهت حمایت از کودکان مبتلا بـه سرطان زیر 16 سال و خانواده‌های آنـان آغاز کرده است. در طـول دو دهه فعـالیت، محک بـا بهره‌گیری از کمک‌های انسان دوستانه مردم نیکوکار و همراهی مدیران نیک اندیش و تلاش پیگیر نیروهای داوطلب و موظف خود به موفقیت‌های چشمگیری در حوزه‌های امور خیریه، درمان و تحقیقات دست یافته است و به یکی از قطب‌های درمان در خاورمیانه تبدیل شده است.
 
 
محک تا پایان سال 94 بیش از 24000 کودک مبتلا به سرطان را تحت حمایت همه جانبه قرار داده است. دریافت مقام مشورتی از شورای اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل متحد(ECOSOC)، عضویت در سازمان‌های معتبر بین‌المللی مرتبط با سرطان کودکان، احداث تنها بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در خاورمیانه با زیر بنای 18000 متر مربع و امکانات کامل کلینیکی و پاراکلینیکی در سال 1386، دریافت تندیس نقره‌ای کیفیت (GIC) از مؤسسه بین المللی استاندارد “جی.آی.سی ، اخذ استاندارد NGO Benchmarking از شرکت SGS به عنوان اولین سازمان غیردولتی درمنطقه خاورمیانه، دریافت نشان طلای انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA)، انجام پروژه‌های تحقیقاتی-کاربردی با همکاری معتبرترین مؤسسات تحقیقات داخلی و خارجی نشان دهنده فعالیت مؤثر این مؤسسه خیریه در سطوح پیشرفته ملی و بین‌المللی است.
 
تاریخچه محک:
موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با نام اختصاری محک در سال 1370 با شماره 6567 به ثبت رسید.
ایده اولیه تاسیس محک توسط  سعیده  قدس (بنیانگذارمحک) با آگاهی از مشکلات کودکان مبتلا به سرطان به واسطه بیماری فرزندش صورت گرفت. از همان ابتدا با گردهم آمدن گروهی از خیران داوطلب فعالیت محک در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی انجام می‌گرفت. همزمان با فعالیت‌های مددکاری در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی مقدمات ثبت محک از سال 68 آغاز شد. بنیانگذاران اولیه براین باور بودند که یک موسسه نمی‌تواند تنها با اتکا به شخص و یا گروه محدودی از یاواران  این راه را طی کند بنابراین در سال 1370 محک به ثبت رسید تا از امکانات خیرخواهانه گروه وسیع‌تری برای حمایت همه جانبه از کودکان مبتلا به سرطان بهره گیرد و دامنه حمایت های خود را در سطح ایران گسترش دهد.
نام اختصاری محک برگرفته از نوع فعالیت این موسسه می‌باشد (موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) و لوگوی محک طرح برگ است که نماد حیات و زندگی است و برروی آن  کودک و خانواده‌اش امیدوارانه  ایستاده‌اند.
محک از همان ابتدا با جلب کمک‌های مردمی و نیت خیرخواهانه مردم و فعالیت‌های داوطلبانه اداره می‌گردید. برگزاری بازارها، توزیع قلک و عضویت درجمع یاوران  محک از روش‌های جلب کمک‌های مردمی در محک بوده است. موسسه "محک" توانست ظرف کمتر از یک دهه با بهره‌گیری از اعتماد و حمایت‌های آحاد مردم و سخت کوشی اعضاء داوطلب و اعمال روش‌های علمی و تخصصی در مراقبت‌های ویژه از بیماران و خانواده‌های آنان در کنار پیشرفت‌های علم پزشکی آمار بهبود را تحت تاثیر قرار دهد.
محک همواره با هدف حفظ منزلت انسانی کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌ها در تلاش است که آنان شادمانه و امیدوارانه مراحل درمان را طی کنند و خانواده تنها به سلامت کودک خود بیاندیشد. 
محک:
فعالیت محک، انجام امور خیریه در زمینه‌های پزشکی، پژوهشی، پیشگیری، درمانی، خدماتی، بهداشتی، بیمارستانی، رفاهی و صرفا در جهت حمایت از کودکان مبتلا به سرطان می‌باشد. محک تبلوری از ایفایی نقش مشارکت مردمی در جامعه است که در بخش اول اساسی‌ترین شعار محک یعنی ” ما را یاری دهید و از ما یاری بخواهید ” بر آن تصریح شده است.
می‌توان این فعالیت‌های را به سه بخش خیریه – درمان- تحقیقات تقسیم کرد
محک در بخش خیریه با کمک‌های مردمی توانسته تا پایان سال 94 بیش از 24000 کودک مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان را تحت حمایت همه جانبه قرار دهد. در بخش درمان با بهره‌گیری از پزشکان برجسته و متبحر در بیمارستان فوق تخصصی محک پروتکل‌های درمانی را برای کودکان تعیین می‌نماید وهمچنین مشاوره‌های درمانی نیز ارائه می‌دهند. در بخش تحقیقات نیز با موسسات مشابه تحقیقاتی داخلی و خارجی (انستیو گوستاوروسی فرانسه - موسسه تحقیقاتی رویان - موسسه تحقیقاتی ابن سینا - انستیتو کانسر تهران) فعالیت می‌کند.
 
فعالیتهای محک:
1-خیریه:
موسسه خیریه محک با کمک‌های مردمی اداره می‌شود و تنها با اتکا به این نوع مشارکت‌ها، موفق به حمایت همه جانبه از 24000 کودک مبتلا به سرطان تا پایان سال 94 از سراسر ایران زمین و تاسیس تنها بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودک در خاورمیانه شده است. این بیمارستان که در شمال شرق تهران بنا نهاده شده، حاصل فعالیت موسسه خیریه محک برای گسترش ارایه خدمات حمایتی و درمانی با بالاترین سطح کیفی به کودکان مبتلا به سرطان می‌باشد. بخش خیریه محک در دو حوزه  خدمات حمایتی و جلب کمک های مردمی فعالیت می‌کند. بخش خدمات حمایتی محک به توزیع خدمات حمایتی در بیمارستان‌های دیگر توسط مددکاران داوطلب مستقر در سایر بیمارستان‌ها می‌پردازد. بخش جلب کمک‌های مردمی به کسب عواید می‌پردازد. در بخش خیریه عواید حاصل از مشارکت‌های مردمی تبدیل به خدمات حمایتی و درمانی برای کودکان مبتلا به سرطان می‌شود.
 
2-درمان:
بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک که از سال 1386 فعالیت خود را آغاز نموده است، امروز عهده دار تشخیص و درمان سرطان کودکان برای گروه بزرگی از کودکان مبتلا به سرطان است. این بیمارستان که یک مرکز فوق تخصصی سرطان کودکان در منطقه خاورمیانه است علاوه بر کودکان ایرانی، پذیرای کودکان کشورهای منطقه مانند آذربایجان، عراق، افغانستان و... می‌باشد که هزینه درمان کودکان عراقی و افغانی توسط کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) تامین می شود، این بیمارستان مجهز به آخرین تکنولوژی و دانش روز دنیا جهت تشخیص و درمان بیماری سرطان و همچنین مجهز به یک بخش پیوند مغز استخوان با ظرفیت 15 تخت می باشد.
_درباره بیمارستان محک;
بنیانگذار و هیئت امناء محک از ابتدای تأسیس محک در فکر احداث بیمارستانی برای ارائه خدمات ویژه به کودکان تحت پوشش خود بودند. نخستین گام‌های احداث بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک در سال 1376با خرید زمینی به مساحت 4400 متر مربع از سازمان زمین شهری برداشته شد و عملیات احداث این مجموعه با کمک‌های مالی فرد نیکوکاری که خود نیز به دلیل بیماری همسرشان با مشکلات بیماران آشنا بود، از سال 1378 آغاز شد و به سرعت ادامه یافت. در سال 1380 بخش عمده عملیات ساختمانی به پایان رسید و تجهیز و راه اندازی بیمارستان محک در دستور کار قرار گرفت. این مجموعه با زیربنای در حدود 18000 متر مربع که ظرفیت پذیرش 120 بیمار همراه یکی از والدین را دارد از فروردین 1386 فعالیت خود را آغاز نموده است.
بیمارستان محک یک مرکز فوق تخصصی برای درمان و پژوهش علمی در زمینه سرطان کودکان در منطقه خاورمیانه است که حاصل مشارکت بزرگ مردمی در ایران است.
 
بخش‌های این بیمارستان شامل:
 
این مجتمع شامل بخش‌های بستری، اورژانس، اتاق عمل، آنکولوژی، هماتولوژی، ICU، شیمی درمانی و رادیوتراپی، کلینیک‌های دندانپزشکی، روانشناسی، قلب، کودکان، و همچنین بخش‌های پاراکلینیکی، همچون خدمات تشخیصی از جمله سی تی اسکن، رادیولوژی، ام آر آی و همچنین آزمایشگاه‌های بیوشیمی، میکروبیولوژی و هماتولوژی، فیزیوتراپی، آب درمانی و... است. همچنین این مجموعه دارای فضاهای رفاهی و تفریحی همچون استخر، اتاق بازی کودکان، کتابخانه، مجتمع تجاری، و سالن آمفی تأتر است. تجهیز این مجتمع به یاری حامیانی که هزینه ساخت و تجهیز بخش های مختلف را پرداخت نموده اند، خدمات این بیمارستان برای کودکان مبتلا به سرطان که تحت حمایت محک می باشند متناسب با درصد حمایتی آنها رایگان است. همچنین بخش‌های اورژانس، تصویر برداری، MRI، سی تی اسکن، رادیولوژی، سونوگرافی، رادیوتراپی و آزمایشگاه‌های تخصصی  محک درکنار خدمت رسانی به کودکان مبتلا به سرطان آماده پذیرش کلیه بیماران (با قرارداد بیمه) می‌باشد. بدیهی است هزینه‌های دریافتی از این عزیزان بابت خدمات درمانی ارائه شده، صرف دارو و درمان کودکان تحت حمایت محک خواهد شد.
 
شرایط پذیرش بیمار:
هر کودک زیر 16 سال که مبتلا به یکی از انواع سرطان است پس از طی مراحل تشخیصی و تشکیل پرونده، تحت حمایت محک قرار گرفته و می‌تواند از خدمات درمانی که در بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک ارائه می‌گردد استفاده نماید. پس از انجام پذیرش و معاینات اولیه کودک در یکی از بخش‌ها که دارای اتاق‌های اختصاصی با کلیه امکانات رفاهی است همراه یکی از والدین بستری شده و یا بطور سرپایی درمان را آغاز می‌کند. 
با توجه به اینکه بیمارستان محک متشکل از قسمت‌های تخصصی درمان سرطان است 
هر کودک پس از تشکیل پرونده می‌تواند تمام فرآیند درمان و امور مربوط به آن را در  زیر یک سقف به پایان برساند.
برای اینکه کودک و خانواده او بتواند مراحل درمان را با سهولت و امید بیشتر طی نمایند، محک خدمات و سرویس‌های ویژه‌ای شامل موارد ذیل را برای این کودکان در نظر گرفته است:
1- استفاده از اساتید و پزشکان و پرستاران زبده
2- استفاده از نیروهای موظف و داوطلب که در زمینه ارتباط با کودکان آموزش‌های ویژه‌ای دیده‌اند.
3- حضور روانشناس و مددکار مقیم بخش برای ارائه مشاوره به کودکان و خانواده آنها
4- راه اندازی اتاق بازی در هر بخش به همراه روانشناس مقیم، جوانان و مربیان داوطلب
5- تشکیل کلاس‌های آموزشی برای والدین کودکان مبتلا به سرطان
6- فراهم نمودن محیط آرام و شاد مناسب کودکان و تغذیه مناسب برای آنها
 
_بخش های بیمارستان;
بخش‌های بستری
- آنکولوژی: دارای 3 بخش آنکولوژی 1 و 2 و 3 می‌باشد.
- جراحی: بخش‌های آنکولوژی و جراحی هر کدام دارای 15 اتاق تک تخته خصوصی با امکانات کامل جهت همراه و اتاق بازی می‌باشد.
- شیمی درمانی: دارای 10 تخت که جهت بیماران با پروتکل‌های درمانی مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
- ICU1: هر کدام با 4 تخت و مجهز به کلیه امکانات ویژه
- اورژانس: با 8 تخت تحت نظر و اتاق عمل سرپایی به صورت شبانه روز آماده پذیرش بیماران اورژانسی می‌باشد.
- بخش پیوند مغز استخوان: متشکل از 15 اتاق یک تخته خصوصی جهت کودکانی است که پیوند مغز استخوان بر روی آنها انجام می‌شود و باید تحت شرایط پزشکی بسیار خاص مورد مراقبت قرار گیرند
- ICU2: همانند بخش ICU1 داری 4 تخت با کلیه امکانات می‌باشد.
 
واحدهای کلینیکی
- رادیوتراپی: درمان بیماران مبتلا به سرطان با استفاده از اشعه با بکار گیری مجهزترین دستگاه‌ها در این واحد انجام می‌پذیرد.
- اتاق عمل: متشکل از 2 اتاق عمل مجهز
- دندانپزشکی: اقداماتی از قبیل ایمپلنت ترمیم زیبایی وrct و سایر اقدامات روتین دندانپزشکی در این واحد انجام می‌پذیرد.
 
واحدهای پاراکلینیکی
- تصویربرداری: از چهار واحد MRI وct scan و سونوگرافی و رادیوگرافی تشکیل شده.
- آزمایشگاه ژنتیک: اغلب آزمایشات ژنتیکی قابل انجام در این واحد انجام می‌شود.
- آزمایشگاه پاتوبیولوژی
- شنوایی سنجی: با بکارگیری دستگاه‌های مجهز کلیه اقدامات تشخیصی ادیومتری تمپانومتری ABR و OAE انجام می‌شود.
- فیزیوتراپی: کاردرمانی و هیروتراپی و الکتروتراپی با پیشرفته ترین دستگاه‌های موجود
- داروخانه
 
درمانگاه‌های فوق تخصصی
- خون و انکولوژی
- قلب و عروق
- جراحی مغز و اعصاب
- جراحی عمومی
- گوش و حلق و بینی
- درد و بیهوشی
- نفرولوژی
- پوست
- روانپزشکی
- عفونی
 
واحدهای اداری
- مدیریت
- اداری و امور قراردادها
- کاخداری
- مدارک پزشکی
- درآمد و ترخیص
- نگهبانی
- تاسیسات
- بهداشت
- تجهیزات پزشکی
- تغذیه
 
 
3-تحقیقات:
فعالیت های تحقیقاتی محک هم به صورت مستقل و هم به صورت همکاری با سایر سازمان‌های مرتبط داخلی و بین المللی و موسسات و سازمان‌های مشابه، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در داخل و خارج ایران انجام می‌شود. هدف از فعالیت در حوزه تحقیقات به منظور پیشرفت تشخیص و دانش مقابله با سرطان و نیز استفاده از آخرین دستاوردها در این زمینه می باشد. با آغاز فعالیت یک بیمارستان فوق تخصصی، داده‌های علمی تولید می‌شوند که می‌توانند زیر بنای تحقیقات علمی برای ارتقای اثربخشی درمان باشند.  محک نیز با داده‌های علمی حاصل از فعالیت بیمارستان، پروژه‌های تحقیقاتی مشترکی را با مراکز تحقیقاتی معتبر داخلی و بین المللی در دست انجام دارد. انستیتو گوستاوروسی در پاریس، پژوهشگاه ابن سینا در دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه رویان عمده‌ترین همکاران تحقیقاتی موسسه محک در تحقیقات سرطان اطفال هستند.
 
آدرس موسسه خیریه محک:
دفتر مرکزی
نشانی: میدان اقدسیه- ابتدای بزرگراه ارتش- سه راه ازگل- بلوار شهید مژدی- خیابان پروفسور پروانه وثوق- بلوار محک- موسسه خیریه و بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک
 
تلفن : 23501000 (9821+)
جلب مشارکت : 23540 (9821+)
روابط عمومی : 23501358 (9821+)
پیشنهادات و انتقادات : 23501180 (9821+)
نمابر: 22485456
پست الکترونیک:  [email protected] / [email protected]
 
 
دفاتر و باجه‌های تهران: 
 
دفتر چيذر: 
تهران، ميدان چيذر، پائين تر از فروشگاه شهروند، نبش خيابان خراسانی، پلاك 28، ساختمان برايا (برق لامع)، طبقه سوم، واحد11
تلفن: 22201312
 
دفتر تجريش: 
تهران، ميدان قدس، ابتدای خيابان دربند، پلاك 9
تلفن: 22749819
 
دفتر ستارخان: 
تهران، ستارخان، سه راه تهران ويلا، خيابان چهارم (شهيد صفويان)، پلاك55
تلفن: 66554081
 
دفتر باستان: 
تهران، ميدان جمهوری، خيابان جمهوری، خيابان آذربايجان، بين خيابان گلشن و خيابان باستان، پلاك401
تلفن:66901900
 
دفتر برج ملت: 
تهران، خيابان وليعصر، روبه روي پارك ملت، نبش كوچه شهيد انصاری (صداقت)، برج ملت، طبقه همكف تجاری، واحد 36
تلفن: 22037474
 
دفتر شرق: 
تهران، فلكه اول تهران پارس، درب شمالی مركز خريد سپيد، واحد A9 
تلفن: 77720048
 
دفتر مدنی: 
تهران، چهار راه نظام آباد، خیابان مدنی جنوبی، قبل از بیمارستان امام حسین، جنب کوچه نور، پلاک 227
تلفن: 77544143
 
دفتر سعدی :
خیابان سعدی، چهارراه مخبرالدوله، کوچه رفاهی، پلاک 21
تلفن: 33530029 
 
پیشخوان برج نگار: 
تهران، خیابان ولیعصر، کمی بالاتر از میدان ونک، برج نگار، طبقه همکف تجاری
 
پیشخوان گلستان: 
تهران، شهرک غرب، فاز 1، خیابان ایران زمین، مرکز خرید گلستان، طبقه اول، هسته مرکزی
 
پیشخوان جلال آل احمد: 
تهران، زیر پل جلال آل احمد، میدان میوه و تره بار جلال (قزل قلعه)، سالن شماره 1
 
پیشخوان اندیشه: 
تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی (پالیزی)، مرکز خرید اندیشه، طبقه منفی 2
 
پیشخوان سمرقند: 
تهران، جنت آباد جنوبی، مرکز تجاری سمرقند،درب جنت، طبقه همکفB، جنب دستگاه خود پرداز بانک اقتصاد نوین
 
پیشخوان کوروش: 
تهران، اتوبان ستاری شمال، نبش خیابان پیامبر مرکزی، مجتمع تجاری کوروش، طبقه B2، ورودی پله برقی‌های پارکینگ
 
پیشخوان سبحان: 
تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل صدر، خیابان میرزاپور شرقی، خیابان طاهری، مجتمع تجاری سبحان
 
پیشخوان رودهن :
 رودهن، جنب مجتمع دانشگاه آزاد واحد رودهن، ورودی اصلی مجتمع تجاری ملل
 
پیشخوان قائم:
تهران، میدان تجریش، بازار قائم، طبقه 4
 
پیشخوان لیدوما:
تهران، شهرک غرب، میدان صنعت، فاز 5، ابتدای بلوار فرحزادی، مرکز تجاری لیدوما، طبقه منفی 1
 
باجه لواسانی: 
تهران، خیابان شهید لواسانی (فرمانیه سابق)، خیابان آقایی، میدان میوه و تره بار لواسانی
 
باجه هروی: 
تهران، میدان هروی، بلوار گلزار، میدان میوه و تره بار هروی
 
باجه قیطریه :
درب شمالی پارک قیطریه، جنب آب نما، رو به روی فرهنگ‌سرای ملل
 
باجه بهمن: 
تهران، میدان بهمن، خیابان دشت آزادگان، جنب فرهنگسرای بهمن، میدان میوه و تره بار بهمن
 
باجه صادقیه: 
تهران، خیابان ستارخان، پشت برق آلستوم، نرسیده به فلکه اول صادقیه، خیابان 24 متری خسرو شمالی، میدان میوه و تره بار صادقیه
 
باجه پیروزی: 
تهران، اتوبان افسریه (جنوب به شمال)، جنب ایستگاه مترو شهید کلاهدوز، میدان میوه و تره بار پیروزی
 
باجه آزادگان:
تهران، میدان رسالت، بلوار هنگام، بلوار دلاوران، پارکینگ میدان میوه و تره بار آزادگان
 
باجه سردار جنگل: 
تهران، بلوار سردار جنگل، تقاطع میرزا بابایی، میدان میوه و تره بار سردار جنگل
 
باجه شهر ری: 
شهر ری، بعد از میدان نماز، میدان شهید غیبی، سالن اصلی میدان میوه و تره بار شهید غیبی
 
 
دفاتر كرج: 
 
دفتر كرج يك: 
کرج، خيابان دانشكده، جنب دبيرستان دهخدا، ابتدای كوچه اوجانی، طبقه فوقانی بانك تجارت 
تلفن: 32220177-026
 
دفتر کرج دو: 
کرج، چهارراه طالقانی، نرسيده به پل آزادگان، قبل از برج يادمان، نبش خيابان مدنی، ساختمان طوبی، طبقه 6، واحد11
تلفن: 34498537-026
 
شماره حساب های محک:
 
 
  نام بانک نوع حساب شماره حساب
سپه جاری طلایی 1351800087201
صادرات سپهر (جاری) 0104440444000
مسکن سپرده 7856-54
کارآفرین سپرده 2400402064606
ملی سپرده 0205511280008
تجارت

سپرده

216652398

روش پرداخت آنلاین :

شما یاور عزیز می‌توانید از طریق گذرگاه زیر با کلیه کارت‌های عضو شتاب کودکان مبتلا به سرطان را یاری نمایید:

 

پذیرنده کلیه کارت های عضو شتاب

 

منبع: موسسه خیریه محک


پیامک تبلیغاتی

تبلیغات متنی


تعداد بازديد : 843
اطلاعات بیشتر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب

کد امنیتی رفرش